Custom Search

AS akui tak tahu lokasi Osama

WASHINGTON - Pentadbiran Amerika Syarikat (AS) tidak mengetahui lokasi Osama Bin Laden selain tidak mendapat maklumat tepat berhubung lokasi sebenar persembunyian pemimpin Al-Qaeada berkenaan sejak bertahun-tahun lalu, kata Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates.

Gates membuat pendedahan itu semasa diwawancara dalam program berita This Week terbitan stesen televisyen ABC, beberapa hari selepas Presiden AS, Barack Obama mengumumkan akan menghantar 30,000 askar tambahan ke Afghanistan.

Ditanya sama ada pihak berkuasa Pakistan berusaha secukupnya bagi menangkap Osama, Gates menjawab: "Sebenarnya kami tidak tahu di mana Osama berada.

"Jika kami tahu, kami akan menangkapnya terlebih dahulu".

Mengulas kali terakhir pihak perisikan AS berjaya mengesan lokasi persembunyian Osama, Gates memberitahu: "Saya anggap ia berlaku beberapa tahun lalu".

Beliau tidak dapat mengesahkan laporan berhubung seorang tahanan di Pakistan yang mendakwa memiliki maklumat berhubung tempat persembunyian Osama pada awal tahun ini. - AFP

Osama dikehendaki oleh AS kerana dianggap menaja beberapa kejadian keganasan di dunia seperti serangan 11 September 2001. - Agensi



0 comments